Dit varemærke er det vigtigste aktiv din virksomhed nogensinde vil egne. En god varemærke vil skille dig ud fra konkurrence og hjælpe dig skille sig ud i en menneskemængde. En dårlig varemærke vil vikle du i juridiske tvister og stumpe din markedsføring indsats. At vælge en god varemærke er så simpelt som efter følgende retningslinjer.

1. undgå varemærker, der ikke kan registreres. Der er ingen mening at investere i et varemærke, som du ikke kan registrere. Registrering af varemærket beskytter det fra konkurrenter, sikrer din ejendomsret i mærket og gør det lettere at håndhæve deres rettigheder mod kopi katte. Som du vil læse nedenfor, er visse typer af ord i sagens natur dårlige valg for optagelse i et varemærke, fordi de ikke kan registreres.

2. undgå rent beskrivende ord. Ord, som beskriver karakteren eller kvaliteten af de varer eller tjenester, der sælges med mærket er ikke tilladt at blive registreret. Dermed, mark “Kold øl” til brug med malt drikkevarer kan ikke registreres, fordi den beskriver de faktiske produkt sælges. Hvis registreret, vil det forhindre nogen fra at bruge begreberne kold og øl til at beskrive deres malt drikke.

3. undgå efternavne. Efternavne ikke kan registreres som varemærker. Dermed er mark “Wilson Power Boats” et dårligt valg for en varemærke fordi ordet Wilson er et efternavn (og resten af varemærket er beskrivende).

4. undgå forvirrende varemærker. Et varemærke, som er forveksling ligner et registreret varemærke kan registreres. Dermed, mark “Solcreme” kan ikke registreres, hvis varemærke “Solcreme” allerede er blevet registreret for en lignende type af produkt. En søgning på os varemærker Database (www.upto.gov.) og/eller den canadiske varemærker Database (www.cipo.gc.ca) er en god idé.

5. undgå generiske ord i et varemærke. Målet er at vælge et varemærke, som er så enestående og særprægede som muligt; Derfor, undgå generiske ord. Eksempler på generiske udtryk “grønne, overlegen, canadiske, amerikanske, deluxe, guld, premium, økonomi”, og et væld af andre. Disse ord er generisk og hvis du indarbejder dem i dit varemærke, du sørge for at du blander ind i mængden, skiller sig ud foran den. Geografiske ord falder ind under denne kategori.

6. undgå TLA’S (forkortelser på tre bogstaver) og tal. IBM, ATT og CNN er karakteristisk varemærker, fordi deres respektive ejere hældes snesevis af millioner af dollars i at gøre mærkerne berømte. Endnu en dårlig varemærke kan blive gjort berømt hvis du gennem penge nok på den. Men akronymer er uløseligt svært at huske, mens ord, især farverige words, let huskes. “ELS softwareløsninger” er derfor ikke så mindeværdig som “Vulkanske silicium.” Ligeledes undgå at bruge tal i et varemærke, som de har tendens til at være mindre mindeværdige. Desuden, der findes et begrænset antal ubrugte akronymer, så der er en glimrende chance for at dine TLA vil blive forvekslet med en anden ‘s.

7. skal du bruge opfundet ord. Opfundet ord er ord, som ikke findes på alle sprog, bortset fra dit varemærke. Eksempler kan nævnes Spandex, Exxon, Kodak, Viagra, og flere andre kendte varemærker. Opfundet ord er et godt valg til brug som varemærker, fordi de ikke er beskrivende, og de har tendens til at være helt særpræg. Du kan oprette et opfundet ord ved blot kombinere dele af andre ord. For eksempel, er Microsoft en kombination af “Mikro computer” og “software.”

8. Prøv dyre- eller plantesygdomme navne. Dyre- og plantearter navne tendens til at være helt uforglemmelig, og hvis de anvendes korrekt, kan formidle et godt billede mens du stadig er karakteristisk. Apple-computere er et godt eksempel, men andre eksempler kan nævnes Tiger direkte, Ford Mustang, og utallige andre.

Endelig, Sørg for at det første ord i dit varemærke er så karakteristisk som muligt. Det er ofte nødvendigt at tilføje beskrivende ord at varemærket for at formidle hvad der sælges eller markedsføres i forening med mærket. Hvis generiske ord skal være inkluderet er det dobbelt vigtigt at sikre, at de første ord af varemærket er så markant og enestående som muligt.