Rodedawg kan betale hyldest til den oprindelige Amphicar produceret af Tyskland i 1960 ‘ erne, men hvor ligheden ender. Hvis der er noget, er de hulking amfibiekøretøjer 4 x 4 off-road køretøj en Amphicar på steroider. Og efter USA godkender Rodedawg (www.rodedawg.com) til off-road brug ved årets udgang, amerikanere, der ønsker at køre med de store “dawgs” vil være Rodedawgin’ over bjerge og gennem floder.

I øjeblikket tilgængelig i Mexico og Nicaragua, Rodedawg er visionen af Luis Pallais, kommercielle Attaché nicaraguansk generalkonsul kontor i San Francisco, og en automotive industri veteran. Efter at fange et glimt på et Beijing militære lager af den amfibie terrængående køretøj, der senere skulle blive Rodedawg, blev Pallais slået.

“Jeg har aldrig set et køretøj, der fangede mit øje, som det man gjorde, og helt ærligt, jeg faldt i kærlighed med det,” sagde han. “Jeg vidste straks, dens appel og funktionalitet var brede nok til at engagere både regeringer og forbrugere.”

Rodedawg International Industries, Inc., som ejer varemærke rettighederne til navnet “Rodedawg” i mange lande rundt om i verden, er i øjeblikket i forhandlinger med den Dominikanske Republik Rigspolitiet og Nicaragua er væbnede styrker til at købe den amfibie køretøj. Han forudser markedsføring køretøj til amerikanske føderale og statslige organer, samt militæret. “I kølvandet på orkanen Katrina, Rodedawg ville have været en perfekt pasform til eftersøgning og redning operationer,” sagde Pallais. “Pre positionering Rodedawgs i nærheden af potentielle katastrofeområder ville spare værdifuld tid og oversætte til at redde liv.”

Når Rodedawg brister på den amerikanske scene tidligt næste år, angives den hale logrer blandt de off-road crowd. Med en fire-cylinder, 2.77 liter Isuzu 4JB1 Turbo dieselmotor, Rodedawg 4 x 4 vil blive tilbudt i tre modeller: en cabriolet, en lastbil og en SUV. Hver model kan brugerdefinerede monteret til kundens specifikationer, selv om standard modeller er udstyret med overdådigt interiør og funktioner designet til en komfortabel ride i selv den mest robuste terræn-på omkring halvdelen af udgifterne til en Hummer.

For vand rejser, er Rodedawg drevet af en bageste propel knyttet til PTO aksel. Under amfibiekøretøjer drift, køretøjet kan nå seks til otte miles i timen og har en drejning diameter af 66 fødder. På land, kan Rodedawg håndtere en 44 procent hældning med lethed.

Med brændstofeffektivitet normeret til 25 miles pr. gallon og en mærkat pris på kun $49,000, vil Rodedawg hoppe over konkurrencen om at blive leder af flokken. “Som en rekreativ køretøj for sejlads, jagt, fiskeri, eller ud for at udforske, Rodedawg er enestående,” sagde Pallais.