Når det kommer til søvntips, er den mentale komponent i søvn en væsentlig komponent for optimal sundhed. En god madras kan hjælpe dig med at sove godt, men en dårlig kan forårsage problemer. Søvnløshed kan være forårsaget af dårlige vaner eller lært adfærd. Hvis du kæmper for at sove, skal du overveje psykologibaserede tips til at få en god nats søvn. Nedenfor er nogle tips til forbedring af din søvnkvalitet. Følg dem, og du vil snart bemærke forskellen!

Indstil en regelmæssig sengetidsrutine og hold dig til den. Prøv for eksempel at vågne op på samme tid hver dag. Prøv i følge sleep zone at holde temperaturen lav og lysniveauet lavt, og prøv at holde rummet så mørkt og stille som muligt. Prøv at bære en øjenmaske og ørepropper for at minimere distraktioner. Undgå at se fjernsyn i lange perioder før sengetid. Det blå lys på skærme holder os vågne og forstyrrer søvnen. Derudover udsender fjernsyn og computere et blåt lys, der kan forstyrre din søvn.

Vedligeholdelse af et behageligt sovemiljø er afgørende for et godt helbred. At holde dit soveværelse køligt, mørkt og roligt hjælper dig med at få en afslappende nats søvn. Hvis du har meget sollys, skal du investere i rummørknende nuancer. Du kan også bruge ventilatorer til at holde rummet køligt. Din madras og puder skal være behagelige og ikke overbrugte. En god madras har en levetid på 10 år, så hvis du er tilbøjelig til natlige ophidselser, skal du investere i en ny madras, inden du går i seng.

Når det kommer til dit miljø, kan du overveje at slippe af med elektronik i soveværelset. Disse enheder kan forstyrre søvn, så fjernelse af dem fra soveværelset hjælper dig med at sove godt. Det er også en god idé at holde sig væk fra teknologi inden sengetid, da den udsender lys og kan udløse følelser. Ud over at fjerne støj kan disse faktorer gøre søvn vanskelig eller endda umulig for dig. Prøv i stedet at vedtage følgende vaner, og du vil se resultater på ingen tid.

Begrænsning af alkohol før sengetid kan være gavnligt for søvn. Alkohol har for eksempel en beroligende virkning, men vil ikke holde dig i søvn. En god vane at udvikle er at undgå alkohol og fødevarer, der giver dig sure opstød. Begræns også dit indtag af store måltider før sengetid. Du bør også undgå snacks ved sengetid, da de kan forårsage sure opstød, holde dig oppe og forstyrre søvnen. Hvis du lider af søvnløshed, er dette en fantastisk måde at forbedre din søvn på.

Generelt skal du sove med din partner. En undersøgelse viste, at 26 procent af mennesker sover bedre, når de er alene. Desuden kan en sovende partner være ubehagelig, som at dele dæksler, lytte til snorken eller bare en anden krop i dit rum. Den gode nyhed er, at mange par, der sover sammen, rapporterer større tilfredshed i deres forhold end dem, der sover alene. Disse tips kan hjælpe dig med at få din partner til at føle sig mere komfortabel i din seng, selvom du ikke kan sove godt sammen.